Home » Gezond oud worden!!

Gezond oud worden!!

Ik ben nu  78 jaar oud. Omdat ik nogal ijdel ben, heb ik altijd wel op mijn figuur gelet. Dat betekende rond mijn veertigste “Een Leven Lang Fit” aanbevolen door Willeke Alberti en op mijn vijftigste “Het Atkins Dieet”. Na verloop van tijd werd een deel van de wijze lessen weer vergeten, meestal bleef er ook wel een goede gewoonte over.

Ik jojo-de niet zo erg en was meestal rond de 82 kg. Dat vond ik prima!

Eind 2014  las ik de Voedsel Zandloper  en Veroudering Vertragen van Kris Verburgh.

Die boeken spraken me meteen aan!              

Hoe meer ik las, hoe beter ik begreep wat met mij, al mijn mede mensen, de landbouw, de tuinbouw, de veeteelt en de fruitteelt in de voorbije eeuwen is gebeurd. Ons voedsel en de wijze waarop het wordt verkregen is dusdanig gemanipuleerd en veranderd dat het niet meer voldoet aan de normen om ons goed te voeden en gezond te houden. Er wordt te veel gemanipuleerd. De boeren en tuinders gebruiken in alle branches te veel en te gevaarlijke gifstoffen. Die krijgen wij dan, samen  met ons voedsel, binnen.

Ook door het aanbieden van, en het reclame maken voor, het verkeerde voedsel zijn we dat als het ideale voedsel gaan beschouwen. Daarnaast zag ik nu ook steeds duidelijker de invloed van de voeding- en de geneesmiddelen industrie op ons aller leven! Door de producten van de moderne voedselindustrie wordt ons lichaam stap voor stap ziek! Obesitas en suikerziekte alom! De geneesmiddelenfabrikanten en de artsen en ziekenhuizen bieden dan vaak een oplossing voor de ontstane kwaal. Niet voor de oorzaak!! Willen we dat patroon doorbreken dan moeten we dus kijken naar de oorzaak! In veel gevallen zullen we dan ontdekken dat onze eetgewoonten en leefpatroon mede de oorzaak zijn van ons niet meer fit en zelfs ziek zijn. We zullen dus zelf aan de slag moeten!

 

Mijn vader werd 73 jaar oud en mijn moeder 93. Elly haar vader 93 en haar moeder 79.

Oud worden moet dus kunnen en daarom gaan we proberen om ook zo oud te worden. Maar dan wel zo gezond en fit mogelijk. We gaan daarvoor o.a. de raadgevingen uit de Voedsel Zandloper , Ouderdom Vertragen en de op internet gevonden informaties i.v.m. gezond oud worden, op volgen. Dat betekent dus dat onze leef- eet- en drink gewoontes flink  moeten veranderen! 

 

Wij gaan dus nu op een nieuwe, andere manier onze “honger en dorst stillen”.

 De inhoud van onze koelkast en de voorraad levensmiddelen zijn dus veranderd.

Ons ontbijt ziet er nu zo uit:

We drinken regelmatig voor het ontbijt, geheel nuchter, een glas lauw water met daarin

Bio Appel Azijn . Een eetlepel. 15 gram.

http://www.optimalegezondheid.com/appelazijn-special-deel-1-een-introductie/

 

Dan meng  ik in een kom:

100 % Pure Bio Virgin Kokos Olie. Een eetlepel. 20 gram.

 http://www.purekokosolie.com/

 https://www.coconutresearchcenter.org/ 

 

Bio Koud Geslingerde Honing. Een halve eetlepel. 15 gram.

Ceylon Kaneel Gemalen. Een halve theelepel. 1 gram.

http://www.ziezozon.com/zo-gezond/honing-met-kaneel-geneest-de-meeste-ziekten

 

100 % Pure Aloë Vera Gel . Twee theelepels. 6 gram.

Niet in Nederland, in Spanje van het blad van de plant uit de tuin.

http://happyandraw.com/top-12-benefits-of-aloe-vera/ 

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/108390-de-geneeskracht-van-aloe-vera.

http://goedgezond.info/2014/04/01/onderzoek-aloe-vera-draait-klok-terug-bij-verouderde-huid-een-theelepel-p-d-sterkere-en-veerkrachtigere-collageenvezels/ 

 

Een Sinaasappel, geschild en in partjes gesneden. 70 gram.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/118573-is-een-sinaasappel-gezond.html 

 

Een  Eco Banaan, geschild en in schijven gesneden. 90 gram.

http://www.ahealthylife.nl/bananen-gezond-of-ongezond/

 

Een Kiwi, geschild en in partjes gesneden. 40 gram.

http://www.gezondheidsnet.nl/groente-en-fruit/waarom-kiwis-zo-gezond-zijn

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/145800-hoe-gezond-is-de-kiwi.htm

 

Bessen, 150 gram.

Als de witte en rode aalbessen,  de kruisbessen, de Amerikaanse appelbessen of de frambozen in onze tuin rijp zijn vervangen die de sinaasappel en/of de kiwi.  

 http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/100393-de-geneeskracht-van-bessen.html/  

 

Verse Gember Wortel, heel klein gesneden. Twee theelepels.10 gram.

http://www.optimalegezondheid.com/22-gezondheidsvoordelen-gember/ http://gezondetips.nl/gember    

 http://www.gewoon-nieuws.nl/2017/05/gemberwortel-krachtig-medicijn-tegen-talrijke-kwalen/ 

 

In die kom  doe ik  ook nog 5  volle eetlepels van de Ontbijtmix  

die ik  eerst 15 minuten in een andere kom in warm water heb voor geweekt.

 

Deze Ontbijtmix bestaat uit de volgende ingrediënten die ik allemaal samen  in een grote kom door elkaar meng. De hoeveelheid is dan voldoende voor een langere periode.

 

Bio Havermout. 1500 gram.

http://www.gezondheidsnet.nl/noten-zaden-en-granen/7-goede-redenen-om-havermout-te-eten

https://www.ahealthylife.nl/9-redenen-waarom-haver-en-havermout-gezond/ 

 

Bio Teff. 1500 gram.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/141131-de-geneeskracht-van-teff.html 

 

Geplette Lijnzaad, 500 gram ( 1 pakje)

https://www.promovendum.nl/blog/gebroken-lijnzaad-gezond-en-goed-voor-de-lijnhttp://helpbijkanker.nl/?p=2095

 

Pompoenpitten, 500 gram (1 pakje)

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/104342-de-geneeskracht-van-pompoenpitten.html

 

Zonnebloempitten, 500 gram ( 1 pakje)                                 

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/98704-de-geneeskracht-van-zonnebloempitten.html

 

Chia Zaad, 500 gram ( 1 pakje )

http://www.optimalegezondheid.com/voor-en-nadelen-van-chia-zaden/ 

 

Sesam Zaad, 500 gram ( 1 pakje}

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/98484-sesamzaad-heerlijk-en-voedzaam.html

 

Hennepzaad, 400 gram  (2 pakjes )

 https://www.salusi.nl/hennepzaad-hennepolie-voordelen-nadelen/ 

 

Ik meng dan alles door elkaar. Ons ontbijt is dan compleet. Als het iets te veel is bewaren we dat en snoepen daar gedurende de dag van als we plotseling zin in iets lekkers hebben of we eten het, gemengd met yoghurt, als toetje.

 

Wat drinken we?

Als drank bij ons ontbijt maak ik,  met water van 80 graden Celsius ,

een volle theekan [4 mokken] van:

Groene Thee, 1 theelepel.

http://eten-en-drinken.infonu.nl/dranken-overig/72658-groene-thee-goed-voor-je-gezondheid-en-voor-de-lijn.html

Hibiscus thee, 1 theelepel.

http://www.preventievegezondheidszorg.com/hibiscusthee.php 

Witte thee, 1 theelepel.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/dieet/48057-afvallen-met-witte-thee.html  

 Daarvan drink ik  bij het ontbijt en eventueel  later op de dag tot de theekan leeg is!

Elly houdt niet van thee en drinkt een mok oploskoffie bij haar ontbijt.

 

Nutriënten

Omdat we misschien toch niet alle benodigde nutriënten voldoende  via ons voedsel binnen

krijgen nemen we regelmatig:

Twee Krill Olie  Omega 3 capsules,

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/15257-het-nut-van-visolie-als-supplement.html

Een gecombineerde K 1- K 2 capsule,

http://www.optimalegezondheid.com/alles-vitamine-k2/

Een D 3- vitamine-2000

Als we voldoende in de zon fietsen, lopen etc. beperken we dat.

http://www.vitaminedinformatie.nl/over-vitamine-d  

Een  Kurkuma  capsule waarin ook een deel  gemalen zwarte peper. 

http://mens-en-gezondheid.nl/gezonde-voeding/98688-de-geneeskracht-van-kurkuma.html/  

Elly neemt dan ook haar bloedverdunner Asperine Protect 100 mg en ik mijn bloeddrukverlager Losartankalium 50 mg.

Tussendoortjes.

Om half elf en rond 3 uur eet ik een Appel,  Elly snoept dan vaak een paar happen mee.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/117872-waarom-het-eten-van-een-appel-meer-dan-gezond-is.html/  

 Om 11 uur  drinken we een kop Koffie,

http://www.optimalegezondheid.com/20-redenen-waarom-koffie-gezond/

waarbij we ieder een  blokje {12,5 gram}  Pure Chocolade  83% snoepen of een van

onze zelfgemaakte choco bonbons van 100 % cacao

http://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/eten-drinken/is-pure-chocolade-gezond/

 

Lunch en avondeten.

We eten meestal zowel middags als avonds warm. Onze lunch en ons avondeten zijn bijna altijd een mix van verschillende groenten  met een klein stukje wit vlees of vis. Als groente eten we broccoli, bloemkool, prei, alle koolsoorten, sla soorten, wortelen, uien, knoflook, champignons, tomaten, olijven, bleekselderij, venkel, spruitjes, pompoen, snijbiet, courgette, snijbonen, sperziebonen

en zoete aardappel.

Afwisselend maken we er soep van of een groente/vlees of groente/vis gerecht.

Vaak eten we in plaats van vlees of vis allerlei soorten bonen en erwten als vleesvervanger.

Een eitje, gekookt, gebakken of als omelet, hoort er regelmatig bij!!

Omdat we twee keer per dag warm eten halen we  is het gemakkelijker voldoende groente

per dag te eten!

Als “toetje” nemen we fruit, pompelmoes, aardbeien, frambozen (uit onze tuin) mango,

ananas, kaki, yoghurt en/of zelf gekweekte kefir {als probiotica}.

http://www.kefirshop.nl/c-2351746/wat-is-kefir/   

ahttps://www.zentrum-der-gesundheit.de/probiotika-gegen-stress16050137.html?utm_source=newsletter&utm_medium=E-Mail&utm_campaign=ZDG23042017&campaign=ZDG23042017&mc_cid=2edbf7b4aa&mc_eid=f0b7c3535c  

Elly bakt regelmatig een brood van volkoren granen, zaden, noten en rozijnen.

We maken onze eigen pindakaas van alleen maar ongezouten pinda's  een snufje zout en pinda olie.

Van pure chocolade poeder, virgin kokosolie, kokos, honing, walnoten en rozijnen maken we lekkere bonbons die we na het mengen in de koelkast te bewaren.

http://coconutoil.com/easy-homemade-coconut-oil-chocolate-recipes/  

 

Op de bank, op het terras of voor de t.v.

We snoepen voor de tv of thuis op ons terras meestal wal- en andere noten, olijven, vijgen, rozijnen en harde oude kaas. En natuurlijk onze zelfgemaakte bonbons.

Onze fruitschaal wordt steeds bijgevuld met bananen , sinaasappelen, mandarijnen, appels, peren, kaki’s, granaatappels, perziken en al het fruit van het seizoen. We eten per dag  meestal 3  stuks fruit.

We drinken water, koffie, verschillende soorten thee, rode- en witte wijn en soms een glas bier met of zonder alcohol.

 

We houden het wel gezellig!! We hebben wel de 80/20  regeling ingevoerd. Als we bij vrienden zijn, met een groep uit eten of zelf naar een restaurant gaan wijken we, als het nodig is, van onze regels af. Uiteraard proberen we steeds zo kiezen uit het aanbod dat het toch zo veel mogelijk past in ons eetpatroon.

 

Als je dit leest denk je waarschijnlijk : is dat allemaal wel haalbaar!

Ja, heel goed! Het is gewoon een kwestie van omdenken. Een gebruikelijk ontbijt bestaat ook uit verschillende broodsoorten, croissants, boter of margarine, jam, stroop, pindakaas, broodbeleg, kaas, een eitje, koffie of thee en een glas sinaasappel- of ander sap. Dat moet ook allemaal gekocht worden en in voorraad zijn.

De producten zoals de honing, de verschillende soorten pitten en noten, worden nu, maar werden ook eerder al door ons bij het koken en in salades gebruikt.

We hebben alleen de producten waarvan we weten ( geloven) dat ze niet optimaal voor ons lichaam zijn, vervangen door producten waarvan we geloven dat ze dat wel zijn. Brood, pasta, rijst, suiker, chips  koekjes, fabrieks maaltijden, rode vleessoorten, worst soorten, behandelde koolhydraten en de vele soorten sapjes en frisdranken zijn nu taboe! 

Alleen qua smaak hebben we niet ingeboet. Ons eten smaakt beslist nog net zo lekker als voorheen.

We hebben nu zelfs vaker het gevoel dat we echt snoepen!!

De extra Omega-3, de Kurkuma, de D-3 samen met de K 1+K 2,  nemen we onder het motto: baat het niet, het schaadt ook niet! De meningen daarover zijn nog te zeer verdeeld.

De op de verschillende internet sites genoemde meningen en feiten kunnen we niet controleren. Wel heb ik, naast deze sites, nog tientallen andere internationale pro- en contra sites gelezen en daarna mijn mening gevormd.

We begrijpen dat door de verkopers van al deze nieuwe meningen ook, net als bij de voedsel- en geneesmiddelen industrie, niet altijd naar waarheid, maar helaas ook naar een goede verkoop- en winst wordt gestreefd. Dus moesten we zelf kiezen wat we van hun meningen en adviezen wel of niet aannemen.

Daarom kan ik dit bericht niet beter afsluiten, dan met deze oude waarheid:

De tijd zal het leren!!

 

 

Conclusie.

We zijn nu, augustus 2017, 75 en 78 jaar oud. Elly weet sinds een gesprek met de neuroloog in mei 2015, dat ze Parkinson heeft. Ze slikt daarvoor Levodopa/Carbidopa. Door deze medicijn, en misschien ook wel door deze veranderingen in onze eet- en leefstijl, is ze nu 130% t.a.v. haar gesteldheid bij het eerste bezoek aan de specialist. De specialist vertelde dat ze, bij goed reageren op de medicijn, de eerste 5 jaar niet achteruit zal gaan. Door de juiste voeding en supplementen trachten we dit nog te verbeteren. Inmiddels zijn er bijvoorbeeld berichten dat de darmflora invloed heeft op de verbindingen in de hersenen waar ook Parkinson ontstaat. Het is dan zeker dat  de probiotica in de vorm van kefir daarbij helpt! Ook Omega 3 en Kokosolie schijnen een positieve uitwerking t.a.v. onze hersenen en parkinson te hebben. 

 

Ik zelf heb enige last in mijn rechterheup ( de Piriformis spier) waarvan ik de ene keer iets meer en dan weer iets minder last heb. Ik ben aan mijn rechteroor zeer slechthorend en draag daarom in beide oren een gehoorversterker. Door deze gehoorversterkers is mijn gehoor nu weer bijna zo goed als normaal.

Maar Elly met haar Parkinson en ik met mijn kleine gebreken functioneren verder prima!

Als we nu door de juiste voeding en supplementen en  de nodige beweging, maar ook de nodige ontspanning, ons lichaam en onze geest in zo goed mogelijke conditie kunnen houden, doen we alles dat in onze macht ligt, omdat zo te houden. Onze familie- en vriendenkring zijn dan de warmte in het nest!

We kunnen dan in de wintermaanden in Denia, Spanje blijven genieten van het mooie klimaat! In de zomer maanden kunnen we dan afwisselend in ons huis in Landgraaf wonen  of  onderweg zijn in ons mooie Europa. Met de wandelschoenen, de E-bikes en de jeu de boules ballen klaar voor gebruik!

En verder? Wie dan leeft, wie dan zorgt!