Home » Maar vooral dagelijks bewegen!!
IMG_20150702_2046352.jpg
2015-05-18152324.jpg

Bewegen, bewegen, bewegen,

Maar op alle sites over fit oud worden is er, bij alle die goede raadgevingen, een eis die steeds weer terugkomt als de meest belangrijkste: bewegen, bewegen, bewegen.

Dat vul ik in door in Nederland en in Spanje twee of drie maal per week fitness. Eerst doe ik 18 verschillende toestellen 2 keer 20 keer. De weerstand is daarbij  zo ingesteld dat ik de 20 keer haal maar daar de tweede keer echt een beetje moeite mee heb. De gewichten worden wel ongemerkt steeds iets zwaarder! Alle bewegingen doe ik heel langzaam. De spieren blijven dan 80% van de beweging werkzaam. Volgens de instructeur van de sportclub de juiste manier om de spieren actief te houden en te versterken.

In Spanje en Nederland ga ik na de fitness in de sauna. Dat duurt 15 minuten. Dan 10 minuten afkoelen, een ijskoude douche en 10 minuten relaxen.

https://www.gezondheidsnet.nl/sauna-en-massage/zweten-in-de-sauna

In Spanje ga ik dan 15 minuten baantjes van 25 meter zwemmen met de 3de, 6de en 9de baan als interval training. Ik zwem dan met alle kracht die ik in me heb. Binnenkort ga ik op les om te leren crawlen. Het hoofd rechtop houden tijdens de schoolslag is niet goed voor de nekwervels. Bij crawl is dat dan niet meer nodig!

In plaats van het zwemmen fiets ik in Nederland met een stevig tempo  de 4 kilometer naar de fitness  en weer naar huis.

Elly gaat ook mee naar de fitness. Zij gebruikt het roeitoestel, de loopband en de fiets. Ze gaat ook mee naar de sauna en het stoombad. Maar zij doet ook nog de meeste dingen in huis en dat is ook beslist fitness. Samen fietsen we elke week tussen de 50 en 100 km. We doen alle stadsbezoeken , boodschappen en vrienden bezoeken te voet of met de fiets en maken regelmatig een fietstocht in de omgeving. We fietsen  per jaar gemiddeld 5000 km.

Eens per week maken we, alleen, of met de wandelclub, een wandeltocht van minimaal 4 uur en met meer- of minder hoogteverschil. Regelmatig lopen we in Spanje naar het centrum van Denia en langs het strand. De 14 km. wandeling naar Las Rotas staat regelmatig op ons programma.  In Nederland  wandelen we meestal over de heide. De maandelijkse wandeltocht van minimaal 15 km met Elly's vrouwen gilde en de vaak ook pittige wandelingen met onze vrienden Jef en Jose voeren ons door mooie stukjes Limburg. 

Eind oktober 2016 en begin november 2016 hebben we in Spanje in 8 dagen 159 km van de Spaanse Camino van C'Obreiro naar Santiago de Compostella gelopen. Met overnachtingen in de refugio’s! De eerste twee dagen ging het op het einde van de dag echt moeilijk! Vooral de pijn in het boven been. De spier van de knie naar de lies was echt pijnlijk, zowel bij mij als bij onze vriend Wilfried. De dagen daarna liepen we in normaal tempo en met enkele pauzes echt met plezier onze dagelijkse 20 km. Camino. 

Op onderstaande foto zijn we in Santiago de Compestella in het kantoor van de bedevaart route organisatie. Met slechts 160 km van de 800 km, die de echte pelgrims meestal lopen, voelen we ons geen echte Camino lopers maar we zullen toch wel trots zijn op onze eigen CAMINO! De oorkonde die we zo dadelijk krijgen uitgereikt!

 

IMG_0476.jpg

Zaterdagmorgen gaan we met de Euro Club in Spanje petanque ( jeu de boules) spelen van 10 tot 11.30 uur. In Nederland spelen we dinsdag- en donderdag avond van 19 tot 20.30 uur met de jeu de boules club.

Elke donderdag ochtend hebben we met de Euro Club in Denia ook nog gymnastiek van 10.30 tot 11.30 uur. Een uur lang vrij intensieve oefeningen onder leiding van een sportinstructeur. De beloning, in de vorm van koffiedrinken en gezellig kletsen op het terras met de hele groep, zorgt er voor dat we dat nooit overslaan.

Onze achter tuin in Landgraaf van meer dan 200 vierkante meter en de heg van deze en de voortuin zorgen ook voor de nodige beweging! Het wekelijks wassen van de auto en het perfect houden van onze Dethleffs Camper zijn leuke, maar ook intensieve werkzaamheden, die ook heel wat beweging met zich meebrengen.

Daarnaast heb ik me, door de Buteyko methode te gebruiken, een andere manier van adem halen aangeleerd. Deze heeft op een zeer positieve manier invloed op mijn lichaam en prestaties!

http://www.buteyko-methode.eu/artikelen/buteykomethode.html  

Al met al zoveel beweging en verandering dat ik voor de sportkeuring in oktober 2016 met vlag en wimpel slaagde en, omdat we heel veel samen doen,  geldt  dat beslist ook voor Elly!

Door het succesvol lopen van de 159 km Camino ga ik in Juli 2017 160 km Pieterpad lopen.

Ik zal daarna berichten of me dat in mijn uppie net zo goed is bevallen als met Elly en twee vrienden samen in Spanje op weg naar Compostella!