Home » Reizen met de Karmann Cheetah Camper

Reizen met de Karmann Cheetah Camper

24092012012.jpg

Een mini huis met maximale mogelijkheden!

 

De aankoop! Een gelukstreffer?

Ergens in 2009 wilden we een camper kopen. Na veel uurtjes overleggen besloten we het er op te wagen. We wisten niet of we geschikt waren om weken ( later werden het maanden!) achtereen samen  in de kleine ruimte van een camper te leven.

Thuis zijn we regelmatig alleen bezig met elk zijn eigen werk of hobby. We hebben elk een eigen kamer waar we ons kunnen "terug trekken''.

Op onze zoektochten kwamen we, na weer een keer een camper te hebben gezien die ons niet beviel, terecht bij Henk Laumen in Beesel. Hij stond als camper handel in de bedrijvengids maar bij aankomst zagen we alleen maar VW busjes die tot camper waren omgebouwd. Op mijn vraag of ze ook campers hadden stuurde mevrouw Laumen me naar een box naast de werkplaats. Daar staat iets echt moois!! zei ze. En dat was waar. Ik maakte de deur open en was meteen verkocht. Er stond een mooie lichte kleine camper die alles had wat ik er van verwachtte. De lak, het chroom, de kunststofdelen, alles zag er goed verzorgd uit. 

Het bleek een Karmann Cheetah van 1988 te zijn. Basis was de VW pick up die naast de VW bus werd gebouwd. Karmann heeft daar een echte camper op gebouwd. Het interieur was een verrassing. Er was een ruime zithoek met 5 zitplaatsen die tot 2 persoons bed kan worden omgebouwd. Een doucheruimte met vaste wastafel, een keukenblok met 2 pits gastoestel en roestvrijstalen gootsteen. Een koelkast met vriesvak, een boiler van 10 liter, een kastje voor potten en pannen. Tegen de binnenkant van de deur van dat kastje was een afvalbak gemonteerd. In de ruimte boven de chauffeursplaats, de alkoof, nog een 2 persoons bed. De ladder om daar in en uit te klimmen maakte die afdeling compleet.

De vorige eigenaar was weduwnaar geworden en een nieuwe partner gevonden die een caravan had. Ze kozen samen voor de caravan en Henk Laumen had de Karmann Cheetah gekocht. Hij had de camper technisch geheel in orde gebracht, gepoetst, een zonneluifel gemonteerd en daarna met uitgedraaide luifel in de garage te koop gezet. Met 104588 km. op de teller!

De onderhandeling over de prijs verliep vlot. Ik bedong een half jaar garantie op alles en Henk wilde een prijs van € 8750,00. Henk deed er nog een radio cd speler en een start onderbreker bij en we gingen akkoord.

Mevrouw Laumen had ondertussen voor koffie en een reuze stuk vlaai gezorgd. Onder het genot van die vlaai werd een contract geschreven en getekend. We kregen het advies om gewapend met een pen en een stuk papier een eerste weekend in de Duitse Eifel te verbrengen. Tijdens dat weekend konden we dan alles dat ons niet beviel opschrijven. Na het weekend zou dan alles verholpen worden.

Behalve het feit dat we niet de juiste stekker aan de stroomkabel hadden bleef ons briefje helemaal leeg. Later heeft Henk zijn garantie toch nog eens kunnen waar maken. We hadden een lekkage bij het doucheruimte plafond raam. Dat werd eruit gehaald, de ruimte vergroot tot daar waar alles droog was en er werd een nieuw groter raam geplaatst. Echte garantie!!

 Zelf kochten we nog een achteruitrijd camera en een acculader om de accu tijdens de stalling op peil te houden. Ook vervingen we de slangen tussen de gasflessen en de leiding naar de gas hoofdkraan. Een lange startkabelset moest ons redden als we accuproblemen zouden krijgen.

Elly verving meteen de lange harige vliegenweerders in de deur voor strakke vitrage achtige strips. Ook naaide ze nieuwe gordijnen en kocht potten, pannen, bestek en serviesgoed. 

Wij waren dus opeens camperaars! De ervaring van Elly als fietsende kampeerder kwam meteen van pas. Mijn gewoonte om van alles veel te veel mee te nemen op reis moest op de helling. Reis na reis heb ik geleerd om te minimaliseren en dat lukt nu helemaal. Er is ruimte genoeg in de Cheetah om alles dat nodig is te bergen.

Het voordeel van zijn kleine buiten maten ervaren we weer elke reis opnieuw. Boven in de bergen op smalle wegen, in de dorpjes met hun soms wel heel smalle doorgangen, als we in de stad willen parkeren en bij het stallen van de Cheetah voor onze eigen deur.

Inmiddels werden we lid van de Cheetah Club Nederland en de Engelse Karmann Coach Builders. Ze zijn onze vraagbaak als het gaat om technische vragen, onderdeel voorziening maar vooral voor de adressen van de firma's die onderdelen leveren die ergens anders niet meer te verkrijgen zijn.

Als laatste kochten we een TV-DvD speler. We hebben nog geen antenne maar kunnen wel al DvB stations ontvangen en Dvd films bekijken.

Het onderhoud.

De Cheetah was 21 jaar toen we hem kochten. Je kunt dan verwachten dat er zo nu en dan iets hapert of stuk gaat.

Een steeds weer lege accu was een naar probleem. Je staat dan stil en iemand anders moet je weer op gang helpen. De eerste keer was dat de wegenwacht. Die stelde vast dat de dynamo stuk was en de accu leeg trok. Er werd een nieuwe dynamo gemonteerd.

Later op een Brabantse camping moest de wegenwacht de accu vervangen. Zelf heb ik toen een massaschakelaar gemonteerd die de stroom bij stilstand geheel onderbreekt zodat de accu niet meer leeglopen kan. Dat werkte goed en het probleem was verholpen.

Op een thuisreis uit Zwitserland had ik opeens veel minder trekkracht. Een slang tussen turbo en inlaat bleek gescheurd te zijn. De slang was niet meer leverbaar en een garagehouder heeft uit twee andere slangen een passende vervanging gemaakt.

Opeens had ik olie lekkage. Het was moeilijk vast te stellen waar de olie lekte omdat er een groot schutbord onder de motor zit. Na een telefoontje met een VW specialist kreeg ik het advies deze plaat te verwijderen. Het geluid van de motor in de camper zou verminderen, de koeling zou beter zijn en de eventuele kans op brand werd nihil. Toen de plaat was gedemonteerd bleek dat de olie aftapschroef lekte. Deze werd vervangen door een dikkere, nadat nieuwe draad in de opening was getapt. De Cheetah gebruikt nu helemaal geen olie meer!!

Nadat stenen twee van de vier koplampen hadden beschadigd ben ik via Marktplaats naar vervanging gaan zoeken. Ik kocht vier lampen met houders voor € 160,00. Als de volgende stenen nu maar een van de lampen uitzoeken die ik nu in voorraad heb!!

Bij de APK in 2013 werden de banden afgekeurd. Niet omdat ze onvoldoende loopvlak hadden maar omdat er haarscheurtjes waren ontstaan. Vier nieuwe speciale camper banden werden gemonteerd.

Bij een supermarkt in Frankrijk reed ik tegen een railing. Volgens de garage een schade van € 2900,00. Als ik het zelf zou (laten) repareren kreeg ik de helft zonder Btw. Dat heb ik gedaan. Een nieuw plaatdeel van € 25,00 werd door mijn broer Gerrie op maat gemaakt en met kit bevestigd. Spuiten bij Jo Erens kostte € 100,00 en nieuwe striping € 125,00.Totale kosten nog geen € 300,00. 

We hebben de verwarmingskachel niet vaak aan maar hij moet het wel doen. Dus toen hij dienst weigerde moest hij worden gerepareerd. Een firma in Venray bouwde de kachel uit. Een sproeier moest een nacht losweken en dan zou men proberen hem weer open te krijgen. Dit lukte niet en er werd een nieuwe gemonteerd. De prijs van €400,00 was een tegenvaller!

De jaarlijkse APK en de beurt om de 10.000 km brengen geen extra kosten mee. Alles aan de auto is zo eenvoudig dat alleen olie, remblokken, de filters en de vloeistoffen vervangen of bijgevuld dienen te worden.

Onze reizen met de Cheetah.

We reisden met de Cheetah in Frankrijk, Spanje, Italië, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Servië, Kroatië, Slovenië, Oostenrijk, Zwitserland, Duitsland en Engeland.

Het leuke was dat je veel aandacht kreeg van mensen die het model of het feit dat hij bijna 25 jaar oud was en toch nog zo mooi, een reden vonden voor een gesprek.

Vooral op de VW Karmann Cheetah en Gipsy meetings in Engeland en Duitsland hadden we tussen clubgenoten ook veel aandacht. 

 

Na 5 jaar: De verkoop!

Toen we in het voorjaar 2014 besloten de Cheetah te verkopen boden we hem aan voor het bedrag van € 7500,00!

Dat was € 1250 onder de prijs waarvoor we hem 5 jaar geleden hadden gekocht.

Een afschrijving die je normaal per jaar moet afschrijven op een eenvoudige oudere camper.

Twee dagen nadat de advertentie op internet verscheen werden we gebeld uit London. Het bleek een kennis te zijn van de voorzitter van de Engelse Cheeta/Gipsy Club die de onze kende en die bij zijn vriend had aanbevolen!

Of ze de Cheetah in het weekend konden komen halen voor die prijs. Het werd een week later. Maar ook toen werd er niet gepingeld en reed de nieuwe eigenaar zielsgelukkig met de Cheetah naar England. We mailen nog regelmatig en hij en zijn gezin zijn er erg blij mee!

Maar nu moesten wij dus op zoek naar een nieuwe. Met een sterkere motor maar wel graag net zo kompakt als de Cheetah!!

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

2014-05-17183450-1.jpg
2014-05-20093234.jpg
2012-07-17201142-1-11.jpg