Home » Gezond oud worden!!

Gezond oud worden!!

Mei 2015. Ik ben nu 76 jaar oud. Omdat ik nogal ijdel ben, heb ik altijd wel op mijn figuur gelet. Dat betekende rond mijn veertigste “Een Leven Lang Fit” aanbevolen door Willeke Alberti en op mijn vijftigste “Het Atkins Dieet”. Na verloop van tijd werd een deel van de wijze lessen weer vergeten, meestal bleef er ook wel een goede gewoonte over.

Ik jojo-de niet zo erg en was meestal rond de 82 kg. Dat vond ik prima!

Eind 201  las ik de Voedsel Zandloper  en Veroudering Vertragen van Kris Verburgh.

Die boeken spraken me meteen aan!              

Hoe meer ik las, hoe beter ik begreep wat met mij, al mijn mede mensen, de landbouw, de tuinbouw, de veeteelt en de fruitteelt in de voorbije eeuwen is gebeurd. Ons voedsel en de wijze waarop het wordt verkregen is dusdanig gemanipuleerd en veranderd dat het niet meer voldoet aan de normen om ons goed te voeden en gezond te houden. Er wordt te veel gemanipuleerd. De boeren en tuinders gebruiken in alle branches te veel en te gevaarlijke gifstoffen. Die krijgen wij dan, samen  met ons voedsel, binnen.

Ook door het aanbieden van, en het reclame maken voor, het verkeerde voedsel zijn we dat als het ideale voedsel gaan beschouwen. Daarnaast zag ik nu ook steeds duidelijker de invloed van de voeding- en de geneesmiddelen industrie op ons aller leven! Door de producten van de moderne voedselindustrie wordt ons lichaam stap voor stap ziek! Obesitas en suikerziekte alom! De geneesmiddelenfabrikanten en de artsen en ziekenhuizen bieden dan vaak een oplossing voor de ontstane kwaal. Niet voor de oorzaak!! Willen we dat patroon doorbreken dan moeten we dus kijken naar de oorzaak! In veel gevallen zullen we dan ontdekken dat onze eetgewoonten en leefpatroon mede de oorzaak zijn van ons niet meer fit en zelfs ziek zijn. We zullen dus zelf aan de slag moeten!

 

Mijn vader werd 73 jaar oud en mijn moeder 93. Elly haar vader 93 en haar moeder 79.

Oud worden moet dus kunnen en daarom gaan we proberen om ook zo oud te worden. Maar dan wel zo gezond en fit mogelijk. We gaan daarvoor o.a. de raadgevingen uit de Voedsel Zandloper , Ouderdom Vertragen en de op internet gevonden informaties i.v.m. gezond oud worden, op volgen. Dat betekent dus dat onze leef- eet- en drink gewoontes flink  moeten veranderen! 

 

Wij gaan dus nu op een nieuwe, andere manier onze “honger en dorst stillen”.

 De inhoud van onze koelkast en de voorraad levensmiddelen zijn dus veranderd.

 

Om de dag goed te beginnen douche ik in Landgraaf twee minuten onder de koude douch.

In Spanje loop ik zo uit bed het zwembad met water in, dat in december 10 tot 14 graden Celsius is, blijf daar even in staan en douche dan bij het zwembad de zwembadwater resten van mijn lijf.

Eerst drink ik voor het ontbijt, geheel nuchter, een glas lauw water met daarin 

Bio Appel Azijn . Een eetlepel. 15 gram.

http://www.optimalegezondheid.com/appelazijn-special-deel-1-een-introductie/

 

Dan maak ik ons ontbijt dat er zo uit ziet:

 

100 % Pure Bio Virgin Kokos Olie. Twee bolle eetlepels. 50 gram.

https://www.coconutresearchcenter.org/ 

https://www.optimalegezondheid.com/10-redenen-waarom-kokosolie-gezond-is/ 

 

Bio Koud Geslingerde Honing. Een eetlepel. 20 gram.

Ceylon Kaneel Gemalen. Een halve theelepel. 1 gram.

http://www.ziezozon.com/zo-gezond/honing-met-kaneel-geneest-de-meeste-ziekten

 

100 % Pure Aloë Vera Gel . Twee theelepels. 6 gram.

Niet in Nederland, in Spanje van het blad van de plant uit de tuin.

http://happyandraw.com/top-12-benefits-of-aloe-vera/ 

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/108390-de-geneeskracht-van-aloe-vera.

http://goedgezond.info/2014/04/01/onderzoek-aloe-vera-draait-klok-terug-bij-verouderde-huid-een-theelepel-p-d-sterkere-en-veerkrachtigere-collageenvezels/ 

 

Een Sinaasappel, geschild en in partjes gesneden. 70 gram.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/118573-is-een-sinaasappel-gezond.html 

 en/of:

Een  Banaan, geschild en in schijven gesneden. 90 gram.

http://www.ahealthylife.nl/bananen-gezond-of-ongezond/

 en/of:

Een Kiwi, geschild en in partjes gesneden. 40 gram.

http://www.gezondheidsnet.nl/groente-en-fruit/waarom-kiwis-zo-gezond-zijn

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/145800-hoe-gezond-is-de-kiwi.htm

en/0f:

Bessen, 100 gram.

Als de witte en rode aalbessen,  de kruisbessen, de Amerikaanse appelbessen of de frambozen in onze tuin rijp zijn vervangen die de sinaasappel, de banaan en/of de kiwi.  

 http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/100393-de-geneeskracht-van-bessen.html/  

 

Verse Gember Wortel, heel klein gesneden. Twee theelepels.10 gram.

http://www.optimalegezondheid.com/22-gezondheidsvoordelen-gember/ http://gezondetips.nl/gember    

 http://www.gewoon-nieuws.nl/2017/05/gemberwortel-krachtig-medicijn-tegen-talrijke-kwalen/ 

 

Cacao puur,  Twee theelepels 8 gram

hthttps://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/154714-wat-is-cacao-en-rauwe-cacaopoeder-en-is-het-gezond.ht 

http://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/eten-drinken/is-pure-chocolade-gezond/

 

Venkel poeder. Een volle theelepel.

https://www.ahealthylife.nl/voedingswaarde-venkel/ 

 

Bij al die ingrediënten in de kom  doe ik  dan ook nog 3  volle eetlepels Ontbijtmix  

die ik  avonds al in kokend water heb gedompeld waardoor ze weken.

 

Deze Ontbijtmix bestaat uit de volgende ingrediënten die ik, om een vooraad te maken, allemaal samen  in een grote kom door elkaar meng. De hoeveelheid is dan voldoende voor een langere periode.

 

Bio Volkoren Havermout. 1000 gram.

http://www.gezondheidsnet.nl/noten-zaden-en-granen/7-goede-redenen-om-havermout-te-eten

https://www.ahealthylife.nl/9-redenen-waarom-haver-en-havermout-gezond/ 

 

Bio Teff. 1000 gram. 

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/141131-de-geneeskracht-van-teff.html 

 

Geplette Lijnzaad, 500 gram ( 2 pakjes) Gemalen.

https://www.promovendum.nl/blog/gebroken-lijnzaad-gezond-en-goed-voor-de-lijnhttp://helpbijkanker.nl/?p=2095

 

Pompoenpitten, 500 gram (2 pakjes)

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/104342-de-geneeskracht-van-pompoenpitten.html

 

Zonnebloempitten, 500 gram ( 2 pakjes)                                 

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/98704-de-geneeskracht-van-zonnebloempitten.html

 

Chia Zaad, 500 gram ( 2 pakjes )

http://www.optimalegezondheid.com/voor-en-nadelen-van-chia-zaden/ 

 

Sesam Zaad, 500 gram ( 2 pakjes}

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/98484-sesamzaad-heerlijk-en-voedzaam.html

 

Hennepzaad, 400 gram  (2 pakjes )

 https://www.salusi.nl/hennepzaad-hennepolie-voordelen-nadelen/ 

 https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/104953-de-geneeskracht-van-hennepzaad.html 

 

Psyllium, 500 gram

https://holistik.nl/psylliumvezels/ 

 

De beschrijving van enkele van deze zaden vind je nogmaals op deze site:

https://www.ahealthylife.nl/de-6-gezondste-zaden-om-aan-je-voedingspatroon-toe-te-voegen/ 

 

Ik meng dan alle genoemde ingrediënten  door elkaar. Ons ontbijt is dan compleet. Als het iets te veel is bewaren we dat en snoepen daar gedurende de dag van als we plotseling zin in iets lekkers hebben of we eten het, gemengd met yoghurt, als toetje.

 

Wat drinken we?

Als drank bij ons ontbijt maak ik voor mij ,  met water van 80 graden Celsius ,

een  volle thee kan  [4 mokken] van:

Groene Thee, 2 theelepels.

http://eten-en-drinken.infonu.nl/dranken-overig/72658-groene-thee-goed-voor-je-gezondheid-en-voor-de-lijn.html

Elly drinkt een kop Poeder Koffie

Rooibos thee. 1 theelepel.

http://preventievegezondheidszorg.com/rooibosthee1.php 

Nutriënten

Omdat we misschien toch nog niet alle benodigde nutriënten voldoende  via ons voedsel binnen

krijgen nemen we dagelijks :

Twee Krill Olie  Omega 3 capsules,

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/15257-het-nut-van-visolie-als-supplement.html

 

Een gecombineerde K 1- K 2- D3 capsule,

http://www.optimalegezondheid.com/alles-vitamine-k2/

http://www.vitaminedinformatie.nl/over-vitamine-d  

 

 

Een  Kurkuma  capsule met toegevoegde gemalen zwarte peper. 

http://mens-en-gezondheid.nl/gezonde-voeding/98688-de-geneeskracht-van-kurkuma.html/  

 

Voor mij een bloeddruk verlager Losartankalium 50 mg. 

https://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h32188.pdf 

 

Een Co-enzym Q10 100 mg-26%https:

//jessevandervelde.com/diabetes/co-enzyme-q10/  

https://nl.wikipedia.org/wiki/Co-enzym_Q10 

 

Regelmatig neem ik ook een Magnesium/ Calcium/Zink supplement.

https://www.optimalegezondheid.com/waarom-heb-ik-magnesium-nodig/ 

 

Tussendoortjes.

Rond half elf  eet ik een Appel,  Elly snoept dan vaak een paar happen mee.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/117872-waarom-het-eten-van-een-appel-meer-dan-gezond-is.html/  

Om 11 uur en een half uur na de lunch drinken we een kop koffie.

Na het avond eten een kop cafeïnevrije koffie.

http://www.optimalegezondheid.com/20-redenen-waarom-koffie-gezond/

https://www.simonlevelt.nl/blog/cafeinevrij/ 

 

Lunch en avondeten.

We eten meestal zowel middags als avonds warm. Onze lunch en ons avondeten zijn bijna altijd een mix van verschillende groenten  met een klein stukje wit vlees of vis. Als groente eten we broccoli, bloemkool, prei, alle koolsoorten, sla soorten, wortelen, uien, knoflook, champignons, tomaten, olijven, bleekselderij, rode bieten, venkel, spruitjes, pompoen, snijbiet, courgette, snijbonen, sperziebonen en zoete aardappel.

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/152089-is-de-zoete-aardappel-gezond.html  

Afwisselend maken we er soep van of een groente/vlees of groente/vis gerecht.

Vaak eten we in plaats van vlees of vis allerlei soorten bonen en erwten als vleesvervanger.

Een eitje, gekookt, gebakken of als omelet, hoort er regelmatig bij!!

Omdat we twee keer per dag warm eten halen we  is het gemakkelijker per dag voldoende groente

{300/500 gram} te eten!

 

Als “toetje” nemen we afwisselend per seizoen  fruit, pompelmoes, aardbeien, frambozen (uit onze tuin) mango, ananas, granaat appel, kaki, yoghurt. 

http://www.kefirshop.nl/c-2351746/wat-is-kefir/   

ahttps://www.zentrum-der-gesundheit.de/probiotika-gegen-stress16050137.html?utm_source=newsletter&utm_medium=E-Mail&utm_campaign=ZDG23042017&campaign=ZDG23042017&mc_cid=2edbf7b4aa&mc_eid=f0b7c3535c  

 

Elly bakt regelmatig een brood van volkoren granen en of Teff,  bananen, zaden, noten en rozijnen.

We maken onze eigen pindakaas van alleen maar ongezouten pinda's  een snufje zout en cocos olie.

Van pure cacao, virgin kokosolie, kokos, honing, walnoten en rozijnen maken we lekkere bonbons die we in de koelkast te bewaren.

http://coconutoil.com/easy-homemade-coconut-oil-chocolate-recipes/  

 

We ontbijten rond 8 uur en ons avondeten is meestal voor 6  uur. Daarna drinken we alleen nog kefir en cafeïne vrije dranken. Meestal is dat kamille thee die er voor zorgt dat we heerlijk slapen. Daardoor krijgt onze maag 14 uur de tijd om onze voeding te verteren en gaat, als de suikers op zijn, vetten verteren. Een beetje een vasten- en  reinigings-combinatie. Het bevordert ook een goede nachtrust!

https://www.optimalegezondheid.com/vasten-gezond-10-redenen-waarom-vasten-goed-voor-je/ 

 

Op de bank, op het terras of voor de t.v.

We snoepen  thuis op ons terras meestal wal-, pinda en andere noten, olijven, vijgen  en harde oude kaas. En natuurlijk onze zelfgemaakte bonbons.

Onze fruitschaal wordt steeds bijgevuld met bananen , sinaasappelen, mandarijnen, appels, peren, kaki’s, granaatappels, perziken en  het fruit van het seizoen. We eten per dag  meestal 2 stuks fruit.

We drinken water, koffie en cafeïne vrije koffie, groene thee, rode wijn en  bier zonder alcohol. Een uur voor het slapen gaan drink ik een kop kamille thee.

 

We houden het wel gezellig!! We hebben wel de 80/20  regeling ingevoerd. Als we bij vrienden zijn, met een groep uit eten of zelf naar een restaurant gaan wijken we, als het nodig is, van onze regels af. Uiteraard proberen we steeds zo kiezen uit het aanbod dat het toch zo veel mogelijk past in ons eetpatroon.

 

Als je dit leest denk je waarschijnlijk : is dat allemaal wel haalbaar!

Ja, heel goed! Het is gewoon een kwestie van om denken. Een gebruikelijk ontbijt bestaat ook uit verschillende broodsoorten, croissants, boter of margarine, jam, stroop, pindakaas, broodbeleg, kaas, een eitje, koffie of thee en een glas sinaasappel- of ander sap. Dat moet ook allemaal gekocht worden en in voorraad zijn.

De producten zoals de honing, de verschillende soorten pitten en noten, worden nu, maar werden ook eerder al door ons bij het koken en in salades gebruikt.

We hebben alleen de producten waarvan we weten ( geloven) dat ze niet optimaal voor ons lichaam zijn, vervangen door producten waarvan we geloven dat ze dat wel zijn. Brood, pasta, rijst, aardappelen, suiker, chips  koekjes, kant en klaar-maaltijden, rode vleessoorten, worst soorten, behandelde koolhydraten en de vele soorten sapjes en frisdranken zijn nu taboe! 

Alleen qua smaak hebben we niet ingeboet. Ons eten smaakt beslist nog net zo lekker als voorheen.

We hebben nu zelfs vaker het gevoel dat we echt snoepen!!

De extra Omega-3, de Kurkuma, de D-3, de Q10 en de K 1+K 2,  nemen we onder het motto: baat het niet, het schaadt ook niet! Wij zijn er nu van overtuigd maar de meningen daarover zijn nog  zeer verdeeld.

De op de verschillende internet sites genoemde meningen en feiten kunnen we niet controleren. Wel heb ik, naast deze sites, nog tientallen andere internationale pro- en contra sites gelezen en daarna mijn mening gevormd.

We begrijpen dat door de verkopers van al deze nieuwe meningen ook, net als bij de voedsel- en geneesmiddelen industrie, niet altijd naar waarheid, maar helaas ook naar een goede verkoop- en winst wordt gestreefd. De laatste tijd verschijnen er wel steeds meer berichten van erkende onderzoeken die aantonen dat deze wijze van eten ons gezond en fit kan houden. Daarom volgen we de ontwikkelingen op het gebied van bijvoorbeeld  cannabis als geneesmiddel ook op de voet.  

Hoort oud worden en Diabetes 2 bij elkaar?

Door de berichten over Diabetes 2 op latere leeftijd hebben we alles om Diabetes 2 te voorkomen en te genezen bestudeerd en nu blijkt ons eetpatroon zo aangepast dat het Diabetes 2 echt voorkomt en als nodig kan genezen. Het is zodoende voor ons een ideaal eetpatroon om diabetes vrij oud te worden. Waarbij dan wel het gewicht binnen de geldende regels dient te zijn! Alhoewel, door zo te eten, ging ons lichaam naar het ideale gewicht (BMI tussen 18.5 en 25) en blijft daar nu automatisch op!!

 

Ik kan  dit bericht dan ook niet beter afsluiten, dan met deze oude waarheid:

 

De tijd zal het wel leren!!

 

 

 

Conclusie.

We zijn nu, augustus 2017, 75 en 78 jaar oud. Elly weet sinds een gesprek met de neuroloog in mei 2015, dat ze Parkinson heeft. Ze slikt daarvoor Levodopa/Carbidopa. Door deze medicijn, en misschien ook wel door deze veranderingen in onze eet- en leefstijl, is haar gesteldheid nu 130% t.a.v. haar gesteldheid bij het eerste bezoek aan de specialist. De specialist vertelde dat ze, bij goed reageren op de medicijn, de eerste 5 jaar niet achteruit zal gaan. Door de juiste voeding en supplementen trachten we dit nog te verbeteren. Inmiddels zijn er bijvoorbeeld berichten dat de darmflora invloed heeft op de verbindingen in de hersenen waar ook Parkinson ontstaat. Het kan dus zo zijn dat  de probiotica in de vorm van onze water kefir daarbij helpt! Ook Omega 3 en Kokosolie schijnen een positieve uitwerking t.a.v. onze hersenen en parkinson te hebben. De vele berichten over onderzoeken over heel de wereld bevestigen dat ons lichaam een zeer ingewikkeld geheel is en dat men nu nog niet in staat is te bepalen wat nu precies wel en niet kan of moet. Wij hebben gezocht naar de richtlijnen die algemeen worden gezien als wegwijzer naar een zo lang mogelijk gezond en actief leven. 

 Ik zelf heb enige last in mijn rechterheup  waarvan ik de ene keer iets meer en dan weer iets minder last heb. Ik ben aan mijn rechteroor zeer slechthorend en draag daarom in beide oren een gehoorversterker. Door deze gehoorversterkers is mijn gehoor nu weer bijna zo goed als normaal.

Maar Elly met haar Parkinson en ik met mijn kleine gebreken functioneren verder prima!

Als we nu door de juiste voeding en supplementen en  de nodige, soms intensieve beweging, maar ook de nodige ontspanning, ons lichaam en onze geest in zo goed mogelijke conditie kunnen houden, doen we alles dat in onze macht ligt, omdat zo te houden. Onze familie- en vriendenkring zijn dan de extra warmte in het nest!

We kunnen dan in de wintermaanden in Denia, Spanje blijven genieten van het aangename klimaat! In de zomer maanden kunnen we dan afwisselend in ons huis in Landgraaf wonen  of  onderweg zijn in Nederland of ons mooie Europa. Met de wandelschoenen, de E-bikes en de jeu de boules ballen klaar voor gebruik!

En verder? Wie dan leeft, wie dan zorgt!

20 maart 2018. Weer allebei een jaartje erbij en nog steeds in goede conditie. We houden ons vrij strak aan ons plan, blijven op gewicht, bloeddruk o.k en sporten bijna dagelijks!  Door  het blijven zoeken op internet en het lezen van de artikelen die me worden gestuurd omdat ik in hun mailing list sta, ervaar ik steeds weer nieuwe resultaten van de vele onderzoeken die worden uitgevoerd.

Een van de adviseurs van goede ideeën is Ari Whitner de ontdekker en bedenker van deEnergy Blue Print.

Je vindt zijn adviezen onder www.theenergyblueprint.com .

Daardoor zijn we o.a. het eten van fruit gaan beperken tot twee stuks per dag. Koffie en thee drinken we nu cafeïne vrij en we gebruiken Himalaya zout. Wordt vervolgd!!

 

Gebruikte informatie:

Een copy van 0.a. de mail met The Energy Blueprint en de link naar verschillende onderwerpen.

Nog in het Engels maar de vertaling volgt.

Hi Harrie!
Thanks so much for writing!  :-)
Very inspirational---you being nearly "80 years young" and still in the game!
I love it.

I myself enrolled in Ari's course last year, and I got such great results that I decided to contact Ari and ask if I could help him promote the Energy Blueprint to the world--after a few phone chats he agreed, and here I am!

At age 60, I'm in as good of shape as I have ever been---but compared to you I am still just a kid! 

But we both know its never too late, right?

If you ever wanted to enroll in the course, I can offer you a $100 discount off the cost to enroll---let me know if that ever appeals to you

Regardless, here are some more "Ari resources" that I hope you might like

All the best to you Harrie.

 

21 REASONS WHY YOU ARE FATIGUED (AND HOW TO FIX IT)

https://www.theenergyblueprint.com/21-reasons-youre-fatigued-and-how-to-fix-it/

HOW HOLISTIC MEDICINE CAN HEAL CHRONIC DISEASE

https://www.theenergyblueprint.com/functional-nutrition-andrea-nakayama/

WHY MITOCHONDRIA ARE THE KEY TO OVERCOMING FATIGUE

https://www.theenergyblueprint.com/how-to-overcome-fatigue/

HOW HORMESIS IS A BIG KEY TO STRESS REDUCTION AND ENERGY

https://www.theenergyblueprint.com/resiliency 

THE BEST HERBS FOR ENERGY

https://www.theenergyblueprint.com/best-herbs-for-energy/

IS ADRENAL FATIGUE REAL? (THE ULTIMATE GUIDE)

https://www.theenergyblueprint.com/is-adrenal-fatigue-real/

FEELING HAPPIER AND MORE ENERGETIC WITH AN EMOTIONAL DETOX

https://www.theenergyblueprint.com/how-to-feel-happier/

THE RIGHT WAY TO BREATHE TO INCREASE ENERGY. It is like the Buteyko Methode

https://www.theenergyblueprint.com/the-right-way-to-breathe/

3 STEPS TO LOOK AND FEEL YOUNGER

https://www.theenergyblueprint.com/feel-younger/

HOW TO LIVE 100 YEARS WITHOUT GROWING OLD

https://www.theenergyblueprint.com/how-to-live-100-years/

HOW TO BOOST YOUR IMMUNE SYSTEM

https://www.theenergyblueprint.com/boost-your-immune-system/

BETTER SLEEP, AND NEUROTIPS FOR MORE HAPPINESS AND SUCCESS

https://www.theenergyblueprint.com/good-sleep-like-winning-lottery/

HOW TO ELIMINATE STRESS AND ANXIETY

https://www.theenergyblueprint.com/eliminate-stress/

WANT ENERGY? START A NIGHT TIME PRE-BED RITUAL

https://www.theenergyblueprint.com/want-energy-then-start-a-night-time-pre-bed-ritual/

WHY STRESS CAUSES FATIGUE, AND HOW TO OVERCOME IT.

https://www.theenergyblueprint.com/stress-causes-fatigue/

Ik ga nu stap voor stap uitproberen welke van deze ideeën voor mij positief uitvallen. 

Baat het niet, het schaadt ook niet!

 

Enkele uitvoerige beschrijvingen van de producten die wij eten:
We eten in het seizoen  blauwe bessen, rode bessen, appelbessen en frambozen uit onze tuin.

Blauwe bessen:

https://draxe.com/health-benefits-blueberries/